Кульова блискавка народжується в результаті удару блискавки об землю

Про те, що кульова блискавка може народжуватися в результаті удару звичайної блискавки об землю, вчені здогадувалися досить давно. Однак лише недавно вченим вдалося довести це припущення. Під час досліджень блискавок за допомогою високошвидкісних камер фізикам вдалося зафіксувати процес народження і всієї недовгого життя цього таємничого об'єкта. Про те, що кульова блискавка може народжуватися в результаті удару звичайної блискавки об землю, вчені здогадувалися досить давно

Про кульової блискавки до сих пір відомо дуже небагато в основному тому, що вченим не вдається зібрати достатньо даних для аналізу цього явища природи. Справа в тому, що цей вид блискавки з'являється в поле зору людей вкрай рідко. Так, за весь минулий вік на території нашої країни дане явище спостерігали лише близько 800 раз (це кількість достовірних випадків). Крім того, розповіді очевидців про це явище дуже різні. Іноді навіть складається враження, що кожен спостерігач бачить свою власну кульову блискавку (можливо, саме цей факт і породив популярну нині гіпотезу про те, що кульова блискавка - це просто оптичний обман).

Однак все-таки щось спільне в розповідях очевидців є. Так, наприклад, вдалося з'ясувати, що час життя кульової блискавки в середньому становить від однієї до десяти секунд, а розміри коливаються в межах від одного до ста сантиметрів. Найчастіше колір цієї блискавки - білий, хоча є повідомлення про такі жовтого, оранжевого, синього і навіть зеленого кольору. До речі, саме дані про таких різнокольорових блискавках свого часу наштовхнули вчених з Кентерберійського університету (Нова Зеландія) Джона Абрахамсона і Джеймса Діннісса на одну цікаву ідею про те, звідки беруться ці загадкові блискавки.

Читайте також: Кульові блискавки - небезпечні галюцинації?

Проаналізувавши велику кількість даних, дослідники припустили, що, швидше за все, кульова блискавка виникає тоді, коли її звичайна "колега" вдаряє в багату кремнієм ґрунт. І як тільки поверхня землі нагрівається до такої міри, що починає випаровуватися, вуглець з неї відновлює кремній з його діоксиду, який набув значного поширення в грунтовому шарі. Ну, а в повітряному середовищі цей кремній ще раз окислюється, причому досить швидко, даючи весь цей різнобарвний спектр випромінювання, який ми і бачимо як кульову блискавку.

Подібне припущення з'явилося на сторінках наукових журналів ще в 2000 році. Однак тільки через шість років група фізиків з Ізраїлю спробувала підтвердити цю гіпотезу експериментально. Для цього були створені левітірующіе вогняні кулі шляхом опромінення самих різних твердих матеріалів (в тому числі, кремнію) мікрохвилями, покликаними імітувати ситуацію після попадання блискавки в якийсь предмет. Хоча певна схожість даних куль з описом кульових блискавок, без сумніву, було, проте наукове співтовариство все-таки не вважало за ці досліди строгим доказом гіпотези Абрахамсона-Діннісса.

І лише в кінці минулого року вченим з Північно-Західного університету (КНР), якими керував професор Цін Цзянь Юн, вдалося зібрати вагомі докази на користь справедливості даного припущення. Правда, китайські фізики пішли зовсім іншим шляхом: вони не намагалися створити штучний аналог кульової блискавки в лабораторії, а вирішили поспостерігати за цими грізними небесними "колобки" в природному середовищі. Втім, спочатку вони просто вивчали в високогірних районах Тибету звичайні блискавки, використовуючи для цього високошвидкісні камери високої роздільної здатності.

Вихідною метою роботи було визначення спектральних характеристик блискавок. І ось, зовсім випадково одна з камер зафіксувала появу кульової блискавки. Вона з'явилася після удару звичайної блискавки. Ця сфера, діаметр якої дорівнював п'яти метрам (що є досить незвичним для кульових блискавок), протягом 1,5 секунди рухалася паралельно поверхні землі зі швидкістю 8,6 метра в секунду, Але, що найцікавіше, при цьому вона постійно змінювала свій колір. Спочатку блискавка була яскравою пурпурно-білої, потім почала набувати помаранчевий колір, потім знову побіліла, а в кінці стала яскраво-червоною.

Проаналізувавши отриману запис зображення, вчені виявили, що в даній кульової блискавки явно були присутні кремній, залізо і кальцій. А ці елементи є найпоширенішими в грунтах даного регіону. В результаті фізики зробили висновок про те, що гіпотеза Абрахамсона-Діннісса вірна і основним джерелом випромінювання кульової блискавки є її ядро, яке дійсно складається з ініціалізованих ударом звичайної блискавки ґрунтових компонентів.

При цьому вони виявили ще один цікавий факт: флуктуації інтенсивності світла кульової блискавки були десь в районі 100 герц, хоча повинні бути вдвічі менше. Не виключено, що це можна пояснити тим, що на формування даної блискавки вплинула близькість до місця її виникнення лінії електропередач - це вона додала "зайві" 50 герц. Цим же впливом можна пояснити і аномально великий розмір даного об'єкта, який виходить за верхню межу розміру кульових блискавок, що спостерігалися раніше.